dimecres, 18 de gener del 2017

A short story of nearly everything (Bill Bryson)


Bill Bryson és un vell conegut d'aquest blog (ja us he parlat del seu Shakespeare i de At Home, que em va encantar) i aquest A short story of nearly everything és un dels llibres que tenia en la meva llista de desitjos des de feia temps. Tot i això, la història de com vaig arribar a ell és una mica curiosa. L'estiu de 2015, durant les vacances que vam passar a Bèlgica, vam patir un dia de pluja incessant a Ambers i vam acabar refugiant-nos en un centre comercial. Allà, a l'FNAC, vaig trobar un sofà i una edició en anglès d'aquesta obra, i mentre la peque feia una migdiada, em vaig empassar dos capítols de l'obra. Així que quan vaig tornar a casa vaig haver de fer-me amb aquest llibre per continuar la història.

Com ja ens apunta el seu títol, l'obra intenta ser un llibre divulgatiu sobre els principals aspectes de la ciència, des de la creació de l'univers fins a l'evolució de l'home. És un llibre llarg, amè, però que és millor anar-lo consumint en petites píldores, el que explica els mesos que vaig trigar en acabar-me'l. Bryson explica a l'inici de l'obra que la idea del llibre li va sorgir en adonar-se, durant un vol, del poc que sabia de la ciència, qüestionant-se preguntes infantils com "per què el mar és salat?". La seva intenció és donar resposta a tot plegat amb un llenguatge atractiu i lluny dels manuals soporífers escolars. I així, aconseguir encendre també l'espurna de la curiositat en els lectors.

Durant el seu recorregut, Bryson parla de temes com els àtoms, els forats negres, la geologia o, fins i tot, planteja la possibilitat que un meteorit impacti contra la terra i quins serien els seus efectes. Tot plegat ho fa parlant amb expertes, amb investigadors que normalment estan lluny dels focus mediàtics, o aportant detalls de les vides personals dels grans descobridors de la història o de les persones que tenien darrere. Tot impregnat del sentit de l'humor tan peculiar de Bryson que fa addictiu qualsevol aspecte de què vulgui parlar, encara que a primera vista ens sembli que no ens atraurà gens.

De la lectura de l'obra, he après quatre coses. La primera, que és increible la quantitat de coses que encara no sabem i que la ciència té encara grans camps oberts per a l'estudi. El segon, que un patró que es repeteix molt sovint és que els honors se'ls acostuma a emportar l'investigador que menys va fer realment per avançar la investigació. Els que de veritat van fer la feina bruta són oblidats pel món i les llistes dels Nobels, ja sigui per temes polítics, perquè no van saber explotar el que tenien entre mans o perquè, directament, els van robar.

En tercer lloc, que tot i que tinguem la impressió que la nostra espècie és la dominant, som de fet un petit i insignificant espai de temps en la vida de l'univers i de la Terra. I que la nostra pervivència és molt dèbil i podria quedar eradicada molt fàcilment. I en quart lloc, que en el coneixement de la ciència hi ha elements fascinants. Encara recordo com vaig aixecar el cap amb els ulls com taronges en llegir que, en realitat, sempre levitem sobre les superfícies.

En definitiva, un dels llibres més entretinguts i interessants de Bryson, que tot i ser també el més dens, us permetrà aprendre i entretenir-vos al mateix temps.

El llibre està disponible en català editat per La Magrana (Una breu història de gairebé tot) i en castellà per RBA (Una breve historia de casi todo)

2 comentaris:

  1. Buf!! No el vaig poder acabar, però pel que dius ho vaig fer molt malament, perquè vaig intentar llegir-lo dedicant-li en exclusiva el meu temps de lectura i quan el vaig abandonar vaig sentir un alivi que no era normal, o sigui que no hi vaig tornar. No sé si la traducció té a veure, però la redacció no em resultava molt didàctica, per ser un llibre de divulgació. Et parlo de fa uns 7 anys o sigui que potser ara canvia la cosa, o no ho recordo del tot bé... De fet no me'n recordo de res del que vaig aprendre, i això és molt frustrant perquè vaig llegir fins gairebé la meitat! Qui sap si d'aquí un temps hi torno... XD O potser millor busco els altres llibres que recomanes de Bryson... ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. És cert que hi ha capítols més densos o que et poden interessar menys, perquè és tan ampli... Et recomano molt At Home (crec que en castellà és En Casa, o Casa a seques) que és molt divertit i explica moltes curiositats molt menys cientíques i denses :)

      Elimina